Tuesday, April 19, 2011

Sedihnye Anak Tak Sah Taraf


Laporan akhbar Berita Harian 19 April 2011 (m/s 18) bahawa statistik Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mendedahkan jumlah anak tidak sah taraf mencecah 234,647 orang dalam tempoh empat tahun (2006-2010)begitu menakutkan. Jumlah itu membabitkan 89,979 atau 34.5 peratus ibu beragama Islam dan mewakili sembilan peratus daripada keseluruhan 2,481,276 kelahiran dalam tempoh berkenaan.
Antara punca yang disebut adalah remaja mudah mendapat maklumat berkenaan seks dengan melayari internet. Maka dengan itu peranan ibu bapa adalah penting untuk memantau aktiviti anak-anak mereka. Lantaran pendidikan agama merupakan proses pendekatan berkesan untuk menanamkan rasa takut melakukan perbuatan tersebut.
Persoalannya walaupun perkara ini banyak disebut oleh pelbagai pihak dan langkah-langkah untuk menanganinya, namun kelahiran anak tak saf taraf terus menjadi-jadi malah dilihat seperti budaya. Apa-apa pun kita kembali kepada budaya, adat dan agama masing-masing yang menolak perbuatan hina itu.'tepuk dada tanya minda', jangan ikut selera je.

No comments: