Saturday, May 23, 2009

Sahut Cadangan Akta Baru

Saya menyambut baik kenyataan Menteri Penerangan Komunikasi Dan Kebudayaan untuk mewujudkan Akta Multimedia Tandatangan. Ia bertujuan untuk menangani masalah penyebaran maklumat palsu serta menyalahi undang-undang yang disiarkan melalui media dan komunikasi Internet. (Utusan Malaysia, 22 Mei2009, m/s 5)

Bagi saya, Akta tersebut amat perlu bagi mengekang penularan artikel yang merosakkan pemikiran rakyat seperti bersifat menghasut, menghentam dan menghina mana-mana pihak. Tanpa Akta sedemikian, golongan tersebut bebas mengukirkan ayat-ayat yang merosakkan yang kini bebas disiarkan di web, blog, telefon bimbit dan sebagainya.Ia jelas telah merosakkan minda dan pemikiran masyarakat yang buta kebenaran.

Bukanlah bersifat anti kepada pencetus-pencetus idea dan luahan perasaan, namun biarlah cetusan itu membina pemikiran, bermanfaat dan membantu memartabatkan bangsa dan negara dan bukan untuk kepentingan mana-mana pihak.

Akta tersebut bukan satu slogan tetapi satu mekanisme untuk membantu masyarakat agar lebih bertanggungjawab dan beretika dalam menzahirkan pandangan, ungkapan dan kenyataan.

No comments: