Sunday, January 25, 2009

Bantahan PPSMI

Sejak akhir-akhir ini, beberapa pihak termasuk golongan akademik dan cendiakwan membantah PPSMI malah membuat ugutan terhadap Kerajaan untuk mengenakan tindakan Mahkamah sekiranya Kerajaan tidak memansuhkan PPSMI. Perkembangan yang berlaku ini adakah menunjukkan bahawa sistem pendidikan sukar diperbaiki atau Kerajaan tidak manyanjungi Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. Dimanakah kebenaran kata bahawa “Allah tidak akan mangubah nasib sesuatu bangsa itu, sekiranya mereka yang mengubahnya sendiri. Jadi, sama-samalah kita renungkan. Antara bantahan terhadap PPSMI akhir-akhir ini:-

1. Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) mengumumkan tarikh himpunan raksasa bagi membantah PPSMI adalah pada 7 Mac 2009 (sabtu)- kononnya seperti himpunan Bersih (
http://tranungkite.net – 25 Jan. 09)
2. Kerajaan juga mungkin berdepan dengan satu "perarakan keranda" Februari berhubung isu PPSMI oleh sebuah badan bahasa, Gabungan Penulis Nasional (Gapena). Perarakan sambil mengusung keranda sebagai simbol kematian bahasa Melayu - dinamakan Keranda 152 - akan menjadi sebuah lagi tindakan, selain tindakan mahkamah, selepas tuntutan mereka supaya kerajaan memansuhkan PPSMI tidak diendahkan.(Malaysiakini-8 Jan. 2009)
3. Perarakan sambil mengusung keranda sebagai simbol kematian bahasa Melayu - dinamakan Keranda 152 - akan menjadi sebuah lagi tindakan, selain tindakan mahkamah, selepas tuntutan mereka supaya kerajaan memansuhkan PPSMI tidak diendahkan. (http://kerajaanrakyat.blogspot.com – 16 Jan. 2009)
4. Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena) memberi tempoh sehingga 31 Disember ini untuk kerajaan memutuskan sama ada mahu meneruskan pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik (PPSMI) ke Bahasa Inggeris atau sebaliknya. (Utusan Malaysia – 24 Disember 2008).
5. Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena) tidak menolak kemungkinan mengambil tindakan undang-undang terhadap Kementerian Pelajaran sekiranya Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) diteruskan.Ketua Satunya, Profesor Emeritus Tan Sri Ismail Hussein berkata, ini kerana PPSMI secara jelas mencabul Fasal 152, Perlembagaan Persekutuan yang telah termaktub berhubung status bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. (Utusan Malaysia – 22 Disember 2008)

No comments: