Monday, March 9, 2009

generasi akan datang

waduh sedihnye bila wak tengok gelagat-gelagat peserta perhimpunan PPSMI tu. yang banyak dok ikut korum tu golongan muda, anak-anak dan remaja. waduh macam mana generasi akan datang kalau kumpulan itu sudah bertindak sedemikian. Kalu direnungkan anak-anak kecil sudah dibawa ke tempat-tempat camtu, jadi tidak mustahillah bila mereka meningkat remaja seterusnya dewasa itulah budaya yang dibawa. Seharusnya sebagai ibu bapa bawalah anak-anak kita ke tempat yang boleh membina ilmu, mencambah pemikiran bukannya menyempitkan pemikiran. Sebab itulah bila orang kata Melayu ni mundur dan sukar maju, nilah puncanya, bangsa lain dok sibuk mengejar ilmu kita dikejar polis.

wak pun pelik gak, yang mahasiswa dan mahasiswi kita dok jadi pak congok tu pasai apa. dok ikut bontot orang buat demonstrasi tu. sepatutnya mereka ini boleh berfikiran waras, tapi sebaliknya, sanggup turun padang, kononnya menyokong bantahan tersebut. cuba cik-cik dan tuan-tuan kat universiti tu pikiaq, bila nak cari buku mentelaah mesti nak bahasa Melayu, bukannya ape tak faham, bila di alam pekerjaan plak nak deal dengan clien banyak guna bahasa ilmu, bila buat business mesti guna bahasa ilmu, jadi tak bersyukur ke kalau dari awai kita kenalkan bahasa ilmu, akan datang takle menyusahkan.

kesimpulannya generasi sekarang banyak dipergunakan untuk pihak-pihak tertentu. , Mereka mengambil kesempatan di atas perkara ini kononnya memperjuangkan bahasa sebaliknya untuk menarik sokongan terhadap perjuangan politik mereka. Secara logiknya kenapa mesti ada orang politik, kalu diikutkan biarlah orang yang nak pejuangkan bahasa sahaja buat bantahan? satu lagi kenapa dulu masa orang sibuk-sibuk nak tukar nama dengan pelbagai bahasa tak bantah pula, buat demonstrasi dan sebagainya, sebaliknya ambik sikap berdiam diri. kalau tak salah Pak ungku kata ape--- bukan isu penggunaan Bahasa Inggeris dalam Matematik dan sains, isunya ialah sejauhmana nak mantapkan penggunaan Bahasa Inggeris dalam kedua-dua matapelajaran tersebut. So tak reti-reti lagi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!lu fikirle sendiri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

No comments: