Thursday, November 11, 2010

Dah mula.....

Di media sama ada di blog, akhbar asing dan tempatan memperkatakan isu agama :-

i) isu pelajar di rotan kerana bawa makan babi di sekolah - JAKIM diarahkan untuk siasat agama bapa pelajar tersebut; dan

ii) Kenyataan Menteri Pertahanan bahawa kaum Cina dan India dalam ATM kurang disebabkan kurangnya 'semangat patriotisme'.

Begitu juga Persidangan di Dewan Rakyat banyak berlaku kekecohan sehingga ada wakil rakyat diarahkan keluar dewan:-

i) Ahli parlimen PAS Kuala Selangor Dzulkefly Ahmad hari ini diarahkan keluar dari Dewan Rakyat kerana menimbulkan ketegangan berhubung identiti seorang pelajar lelaki yang dirotan kerana membawa nasi dengan daging khinzir goreng dan sosej yang tidak halal.
ii) Semua sepuluh ADUN BN bertindak keluar dewan sebagai sokongan kepada Datuk Roslan Saidin (BN-Pinang Tunggal) yang diarah keluar kerana berdegil enggan menarik balik perkataan "pengecut" yang ditujukan kepada Speaker.
iii) ADUN Paloh daripada BN hari ini digantung selama sehari daripada menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan kerana didakwa ingkar perintah Timbalan Speaker, Mohd Zaki Ibrahim.

Paling Panas adalah isu PKR yang mana Zaid, Anwar dan Azmin merupakan pelakon utama dalam drama tersebut.

Kesimpulannya semua isu banyak berkaitan dengan unsur politik, mana isu rakyatnya. Rakyat amat dahagakan apa yang sepatutnya mampu dimiliki oleh mereka. Antaranya kadar pengangguran masih tinggi, walaupun ada graduan yang bekerja, namun status kontrak membuatkan mereka rasa tak selamat, gaji yang rendah sedangkan kos sara diri adalah amat tinggi. semua benda nak dapat perlukan bayaran, sampai nak masuk tandas pun perlu bayar. ishhh......

No comments: