Monday, November 8, 2010

Pemandu Tak MAu Ambik Pengajaran


Pemandu bas tidak ambil tahu kes kemalangan

Dalam tempoh 24 jam di Pekan dan Kuala Lipis berlaku kemalangan melibatkan bas iaitu sebuah bas ekspres yang dinaiki 33 penumpang terbabas ke dalam tali air dekat Sungai Miang, Pekan akibat dipandu laju sehingga mengorbankan seorang penumpangnya. Manakala sebuah bas ekspres yang membawa 31 penumpang terbabas mengakibatkan tiga cedera parah termasuk seorang putus kaki kiri di Kilometer 12, Jalan Lipis-Merapoh dekat Kuala Lipis.
Sebelum ini pada 31 Oktober 2010 sebuah bas ekspres telah mengalami kemalangan ketika menuruni jalan Genting Higland ketika membawa rombongan remaja dari kampung Baru, Mukim Siong, Baling Kedah sehingga menyebabkan 6 kematian. Seterusnya pada 10Oktober 2010, bas ekspres Delima yang dipandu laju dari Melaka ke Kuala Lumpur kemalangan, menyebabkan 12 orang maut. Kajian menunjukkan pemandu membawa bas tersebut dengan kelajuan 120 km.

Dalam dua insiden tersebut dikenal pasti, pemandu memang memandu dengan laju. Jadi mengapa kumpulan ini tidak mahu mengambil pengajaran.

Persoalannya.... SIAPA LAGI NAk DIPERSALAHKAN. ORANG RAMAI TENTU MUAK DENGAN KEJADIAN SEPERTI INI SEHINGGA MENGANCAM NYAWA MANUSIA. MALANG MEMANGLAH TAK BERBAU, TAPI KALAU DAH SELALU, MACAM ADA YANG TAK KENA JE???????

Kepada pemandu yang mengamalkan pemanduan berhemah, terima kasih banyak-banyakleh. Tolongle sedarkan rakan-rakan yang dikenal pasti sering berkelakuan negatif itu...

No comments: